Vredesontmoeting en uitreiking vredesduif Zeist 25-09-2016

> Het Platform Levensovertuigingen en Religies Zeist houdt een Vredesontmoeting ter afsluiting van de Vredesweek 2016 op zondag 25 september.
>
> Om half 10 verzamelen we in het Wilhelminapark bij de Ginkoboom en vandaar gaan we op weg achter de regenboog vlag van PAX naar de Kerk van de Doopsgezinde Gemeente Zeist aan de Pauw van Wieldrechtlaan 29A te Zeist.
>
> Daar worden we ontvangen met piano muziek door Gertjaap Kardol en opening door voorzitter Pieter Meester van het Platform Levensbeschouwingen en Religies Zeist en Yko van der Goot, predikant van de Doopgezinde gemeente Zeist.
> Pieter Meester maakt het jury rapport bekend:
>
> Verkort uit het juryrapport voor de Vredesduif van Zeist:
>
> Najib Zahri heeft zich sinds jaar en dag in Zeist laten zien als een enthousiast verbinder van mensen. Met zijn stichting Tolerancevergroot hij – over grenzen van religie of stroming heen – het begrip tussen mensen van verschillende culturen en religies.
>
> Door vluchtelingen en mensen met een beperking als vrijwilliger op te nemen in zijn stichting biedt hij hun kansen op volwaardige deelname aan de maatschappij.
>
> Omdat hij naar deze mensen luistert, hun verhalen hoort en begaan is met hen. Omdat hij verbinding en vrede zoekt in het kleine gebaar van het spelen met kinderen, ongeacht van welke cultuur of achtergrond ze zijn. Omdat hij vrede ‘doet’.
>
> Een eervolle vermelding was er voor Burgemeester Koos Janssen, omdat hij meer doet voor de vluchtelingenproblematiek dan er vanuit zijn functie van hem verwacht mag worden. En voor Graas Teuben, jarenlang coördinator van de Voedselbank en afgelopen jaar initiatiefnemer voor de Stichting Leergeld Zeist.
>
> Ellen de Boom draagt de Vredesduif, een prachtig glaskunstwerk van Wout Zijp, met mooie woorden over aan Najib Zahri, die hem met dank aanvaardt.
>
> Hannah Nathans (een stem uit het Jodendom), Jan Roos (een stem uit de Rooms-Katholieke Kerk), Abderrahim Achamrouk (een stem uit de Islam), Alphons van Dijk (een stem uit het Humanisme), Joan Groeneveld (een stem uit het Bahá’i-geloof) en Jeannette van Andel (Raad van Kerken) spreken over vredesonderwerpen.

dscn0812

dscn0843