Verklaring n.a.v. de aanslagen op de moskee in Christchurch

Aan onze plaatsgenoten,

de leden van de Marokkaanse en de Turkse Moskee in Zeist, en alle anderen, islamiet of anders, die zich door de aanslag in Christchurch geraakt voelen.

De daad van terreur, uitgevoerd in Christchurch, is te groot om in één keer te begrijpen. Onbegrijpelijk hoe een mens kan vergeten dat ook die andere mens, op wie hij het wapen richt, een naam heeft, een familie, een leven. Hetzelfde rode bloed als hij, dezelfde levensadem.

Op deze dag van schrik, rouw, boosheid, angst en diep verdriet laat ik u graag weten dat ook onder christenen en kerken in Zeist aandacht uitgaat naar uw gemeenschap. In vele diensten aanstaande zondag zal ook voorbede voor u klinken.

Net als in Nederland wonen in Nieuw-Zeeland mensen die uit verschillende werelddelen afkomstig zijn. Ze kwamen uit Azië, Afrika, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, en nog vele plaatsen meer. Met verschillende godsdiensten, of zonder godsdienst, maar in vrede samenwonend. Ook in Christchurch, waar ze elkaar steunden, toen jaren geleden een grote aardbeving schade aanrichtte en de kerk instortte.

De premier van Nieuw-Zeeland zei over de biddende mensen die vermoord zijn: ‘They are us’, ‘zij zijn wij’. Zo voelen wij ons ook verbonden met uw gemeenschap. We wensen u sterkte in de tijd die komt. ‘De liefde drijft de angst uit’, zegt de apostel Johannes. We bidden dat uiteindelijk niet de haat van de dader herinnerd wordt, maar de vastberaden kracht van de verbondenheid en de liefde van mensen, geschapen naar het beeld van God.

ds Roel Bosch, voorganger van de NoorderLichtgemeente, Bergweg 92a, Zeist, samenroeper van het netwerk van voorgangers en pastores Zeist