Bericht aan de leden van de Raad van Kerken

Beste leden van de Raad van Kerken Zeist,

Het is een bijzondere tijd waarin we sterk op onszelf worden teruggeworpen. Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep, Noodzakelijke maatregelen om het in te dammen en op termijn ons normale leven weer te kunnen oppakken, zijn zonder precedent. Want op welke termijn is deze situatie (voorlopig) achter de rug? En kan de maatschappelijke ontwrichting die er onvermijdelijk het gevolg van is, worden gestuit?

De verwachting is dat veel mensen het virus zullen oplopen, eigenlijk is de inzet van degenen die onze regering adviseren vooral dat dit gespreid zal gebeuren, zodat we de gevolgen nog enigszins aankunnen. Laten we hopen en bidden dat we er met elkaar goed doorheen komen en, als het kan, gezond blijven.

We hebben ons afgevraagd wat we als Raad zouden kunnen doen, maar in eerste instantie is dat misschien niet zoveel. Pastorale zorg verlenen ligt immers meer op de weg van onze aangesloten wijkgemeenten. Aan de oproep van de landelijke Raad van Kerken om vanavond  (en de 2 woensdagen erna) de klokken te luiden  is door een aantal kerken gehoor gegeven. Anderen lieten weten helaas geen klokken (meer) te hebben. Laten we hopen dat mensen er niet ongerust van worden maar begrijpen dat het bedoeld is als een teken van saamhorigheid. Die saamhorigheid, zo constateerde dagblad Trouw vanochtend, groeit. Dat geeft hoop en vertrouwen.

De Dag van Gebed waartoe vandaag is uitgeroepen zal door iedereen verschillend want apart van elkaar worden beleefd.

Het is goed dat wij ons, ook in deze tijd, met elkaar verbonden weten.

Dat geldt ook voor ons als leden van de Raad van Kerken. Bijvoorbeeld als we in mei misschien nog niet in de gelegenheid zijn fysiek bijeen te komen. We wensen iedereen veel sterkte toe in deze moeilijke tijd!

Namens het moderamen van de Raad van Kerken Zeist,

Jeannette van Andel en Peter van IJsselmuiden