Kranslegging op 4 mei

Een vreemde gewaarwording: 4 mei om 17 uur hebben we afgesproken bij de ingang van het Walkartpark bij het monument.
Jaarlijks lopen leden van de Raad van Kerken en het Platform voor Levensbeschouwingen en Religies mee in de stille tocht en leggen bloemen bij het monument. Er liggen al verschillende kransen, o.a. van gemeenteraad en Oranjevereniging. Er lopen hier en daar wat mensen door het park. Rustig en vredig lijkt het.
Namens de Raad van Kerken leggen alleen Ellen de Boom en Jeannette van Andel bloemen neer, staan stil bij het monument en herdenken alle gevallenen.
Namens het Platform voor Levensbeschouwingen en Religies ( waarin de Raad van Kerken ook vertegenwoordigd is) leggen voorzitter Pieter Meester en rabbijn Hannah Nathans bloemen bij het monument. We lopen door naar het joods monument. Hannah reciteert bij het monument en legt een steentje neer.
Bijzonder en aangrijpend om dit zo mee te maken. Misschien nog wel indringender dan anders.
Geen stille tocht, geen toespraken, geen muziek hier, maar thuis televisie kijken en luisteren naar de herdenking op de Dam. Ook stil en aangrijpend.
Als het volgend jaar weer 'gewoon' is is het niet meer gewoon. Dan beseffen we des te meer hoe rijk we zijn met onze vrijheid, ook de vrijheid om op onze eigen manier te gedenken.