Lezingen en workshops rond de Tentoonstelling “kerk en slavernij”

Binnen het kader van de tentoonstelling “Kerk en slavernij” organiseert museum Het Hernhutter Huis drie bijeenkomsten voor allen die in het thema “Slavernij en slavernijverleden” geïnteresseerd zijn:

Woensdag, 8 februari: Stefan Bernhard, predikant van de Broedergemeente bespreekt een preek van graaf N.L. von Zinzendorf, waarin hij de slaafgemaakten op St. Thomas toespreekt. Zinzendorf verwoordt daarin de zienswijze van de Broedergemeente op de slavernij.

Woensdag, 22 februari: Olaf Tigchelaar, boekhandelaar uit Zeist, spreekt over boeken (fictie en enkele non-fictie) die het onderwerp slavernij en slavernijverleden behandelen. Daarin verdiepen de auteurs op levendige wijze het verhaal van de slavernij en de verwerking van dit verleden vanuit verschillende gezichtspunten.

Woensdag, 8 maart: Martijn Stoutjesdijk is onderzoeker aan de Protestants Theologische Universiteit in Amsterdam. Hij zal ons meenemen in het onderzoek naar ‘kerk en slavernij’ en zo de achtergrond van de tentoonstelling verder inkleuren.

De bijeenkomsten worden gehouden in het Koetshuys van de Broedergemeente op Zusterplein 2 in Zeist. Ze beginnen om 15.00 uur en duren maximaal 2 uur. Koffie en thee worden geserveerd. En tenslotte: Er zijn geen kosten aan de deelname verbonden.