Stille week en Pasen in de Evangelische Broedergemeente

De Stille Week speelt in de traditie van de Evangelische Broedergemeente een belangrijke rol. Vanaf zaterdagavond, de vooravond van Palmzondag, komt de gemeente dagelijks bij elkaar om de laatste dagen van Christus op deze aarde en zijn lijdensweg tot aan het kruis te gedenken. De Schriftlezingen over het leven, lijden en sterven met tenslotte de opstanding van Jezus vormen de rode draad door alle diensten heen. Gemeente- en koorzang vullen de lezingen aan. Het keerpunt van het Lijdensverhaal vormt de Sterfuurliturgie op Goede Vrijdag. Hier verandert het lijden in de jubelende vreugde van de verlossing. De Graflegging en het liefdemaal op Stille Zaterdag staan dan ook al in het teken van die verlossing en de afwachting van Pasen. Nog voor zonsopgang komt de gemeente op 1e Paasdag bij elkaar om de opstanding van Jezus te vieren. Afgesloten wordt de Paaskring met een feestelijke preekdienst om 10.00.

Voor een overzicht van de kerkdiensten zie:vieringen EBG

Muzikale Vesper op Palmzondag

Op de zondag voor Pasen, 24 maart, nodigt de Evangelische Broedergemeente uit voor een muzikale Vesper. In deze korte kerkdienst speelt Henk Heijkoop pianostukken van Sergej Rachmaninov, Frédéric Chopin en Mikalojus Konstantinas Čiurlionis. Deze muziek, en vooral de preludes van de Poolse componist Chopin bij de Zeven Kruiswoorden van Jezus, vormen een mooi begin van de Stille Week.

De Vesper begint om 17.00 uur in de Kerk van de Evangelische Broedergemeente aan het Zusterplein 12 in Zeist. Entree is vrij, bij de uitgang wordt om een collecte gehouden voor aanschaf en onderhoud van de vleugel in de kerk.