Vredesontmoeting 29 september, verslag

Aan het einde van de vredesweek 2019 werd zondag 29 september de jaarlijkse vredesontmoeting van het Platform voor Levensbeschouwingen en Religies gehouden. Tijdens deze bijeenkomst – die deze keer in de kerk van de Broedergemeente plaats vond – wordt sinds 2015 de ‘vredesduif van Zeist’ uitgereikt aan een inwoner van Zeist die zich in het bijzonder inzet voor de betrokkenheid onder mensen, het vergroten van het begrip onder mensen van verschillende achtergronden en levensbeschouwingen, verzoening van mensen en groepen die buitengesloten dreigen te worden.

Nadat de vredesduif eerder werd uitgereikt aan Ellen de Boom, Najib Zahri, Jantje Paasman en Gertjaap Kardol viel deze nu toe aan Mien Dittmar, voor al haar brede activiteiten die zij ook na haar afscheid in het Lindenhuis onderneemt om mensen met elkaar te verbinden.
Uit het juryrapport: ‘Zij is onuitputtelijk in het omzien naar anderen, ongeacht geloof, identiteit of waar mensen ook maar wonen of verblijven.
Zij is ook een dragende en steunende spil tussen mensen en de hulpverlenende instanties, organiseert overleg bijeenkomsten bij haar thuis met Vitras, de GGZ, de gemeente over daklozen en kwetsbare ouderen in haar wijk die niemand ziet en waar zij met pannetjes eten elke morgen langs gaat.
Zij doet dit allemaal als persoon, zonder enige instantie, kerk of andere organisatie die haar daarin ondersteunt.
Zij vindt het zelf heel vanzelfsprekend en doet het met veel liefde, inzet en trouw en bereikt zo vaak oplossingen voor mensen in moeilijke situaties’.

Tijdens de vredesontmoeting werden vredesteksten gelezen vanuit de Islam, het Jodendom, Christendom, de Bahá’í- gemeenschap en het Humanistisch Verbond, afgewisseld door muziek

Een mooie jaarlijkse traditie die eraan kan bijdragen het onderlinge begrip te vergroten, elkaar te leren kennen en van elkaar te leren.

Gertjaap Kardol overhandigt de vredesduif aan Mien Dittmar