Gebedsweek voor de eenheid, 15-22 januari, vieringen door de week

Ook in Zeist doen we mee met de Week van Gebed voor de eenheid die jaarlijks door de Raad van Kerken en Missie Nederland wordt georganiseerd.

Het thema is dit jaar ‘Doe goed, zoek recht’.

De week begint op zondag 15 januari om 10.00 uur met een oecumenische viering in de NoorderLichtkerk, Bergweg 92b.  Zie verder:oecumenische viering

Van maandag tot en met zaterdag is er vervolgens elke avond van 19.00 tot 19.45 uur een gezamenlijk avondgebed in een van de kerken.

Op maandag 16 januari is dat in de Oosterkerk, Woudenbergseweg 44

Op dinsdag 17 januari in de NoorderLichtkerk, Bergweg 92b

Op woensdag 18 januari door de Evangelie Gemeente in de De Citadel, Bergweg 6

Op donderdag 19 januari door Evangeliegemeente de Oase in de Oosterkerk, Woudenbergseweg 44

Op vrijdag 20 januari door de Nederlandse Gereformeerde Kerk, De Clomp 33-02

En tenslotte op zaterdag 21 januari door de Evangelische Broedergemeente aan het Zusterplein.

Iedereen is hartelijk welkom bij al deze bijeenkomsten.

Bijzondere aandacht is er voor de verdeeldheid die veroorzaakt wordt door het onrecht van ongelijkheid en racisme.

De Bijbeltekst die centraal staat tijdens deze Week van gebed voor eenheid komt uit Jesaja 1 vers 17: ‘Leer goed te doen; zoek het recht, houd tirannen in toom, kom op voor wezen, sta weduwen bij’. Het materiaal voor deze gebedsweek werd aangereikt door kerken uit de Amerikaanse staat Minnesota.

De eenheid van de christenen zou een teken moeten zijn van de herstelde eenheid van de hele schepping. Maar verdeeldheid onder christenen verzwakt dit teken en versterkt de gebrokenheid. Goed leren doen vereist dat we ervoor open staan om eerlijk naar onszelf te kijken. De Week van gebed voor eenheid is het ideale moment voor christenen om te erkennen dat de verdeeldheid in onze kerken niet los kan worden gezien van de verdeeldheid binnen de bredere menselijke familie. Samen bidden voor eenheid van christenen stelt ons in staat na te denken over wat ons bindt. Het ondersteunt onze inzet om onderdrukking en verdeeldheid tussen mensen aan te pakken.

De gebeden en ontmoetingen in deze week hebben de kracht om ons diep te veranderen – persoonlijk én als groep. Laten we openstaan voor Gods aanwezigheid hierbij terwijl we de strijd aangaan voor gerechtigheid in onze samenleving.

Voor meer info: zie de website van de Week van Gebed:  https://www.weekvangebed.nl/doegoedzoekrecht